°C 1

Smjernice sportašicama i sportašima za očuvanje mentalnog zdravlja

28.03.2020.

Damir Žbulj

Sportašice i sportaši poprilično su pogođeni svjetskom pandemijom koronavirusa. Odgođena su do daljnjeg sva natjecanja, a treninge mogu obavljati tek jedino u izolaciji u svom domu.

Hrvatska psihološka komora izdala je smjernice za očuvanje mentalnog zdravlja za vrijeme provođena sigurnosni mjera koje je propisao nacionalni stožer civilne zaštite tijekom trajanja epidemije COVID-19.

Nekoliko izuzetno korisnih savjeta propisali su stručnjaci psihologije sporta i tjelesnog vježbanja Hrvatskog psihološkog društva, kako bi ovo teško razdoblje socijalnog distanciranja prošlo što bezbolnije i uz što manje tjeskobe, anksioznosti, straha i panike.

NAČIN ŽIVOTA

Pridržavati se režima života u novonastaloj situaciji i mjera sigurnosti u cilju sprječavanja širenja zaraze virusom te svojim savjesnim ponašanjem biti uzor i model ostalima.

USREDOTOČENOST NA DANAS

Ostati u sadašnjosti, prihvatiti realnost trenutne situacije. Izbjegavati razmišljanja o prošlosti i budućnosti (pad forme, gubitak vremena, propuštena natjecanja, neizvjesno planiranje buduće karijere). Osjećaj gubitka kontrole kako u sportskoj situaciji, tako i sada može dovesti do anksioznosti, straha i panike. Sebe, svoje misli, osjećaje i ponašanja što više usredotočiti na ono što mogu za sebe i druge napraviti upravo danas, odnosno na ono što mogu kontrolirati SADA.

USMJERAVANJE NA POZITIVNO

Usmjeriti se na pozitivno, iskoristiti priliku za one stvari koje ste toliko željeli a niste mogli raditi zbog obaveza prema treninzima i natjecanjima. Pripremiti dovoljnu količinu sadržaja koji nisu isključivo sport ili koronavirus. Dakle, filmovi, serije, knjige, edukacije putem interneta, šetnje (ukoliko je moguće i dozvoljeno).

ŠTO SE MOŽE VJEŽBATI KOD KUĆE

Sačuvati sportski identitet – ako ne radimo intenzitetom i načinom kojim smo navikli ne znači da smo 'manje' sportaši. Najjače i najviše nije uvijek i najbolje. Raditi redovito treninge u ona vremena kao kad je bilo moguće ići u teretanu, dvoranu, igralište. Osmisliti treninge uz pomoć trenera, suigrača, prijatelja, You Tubea, društvenih mreža...

Vježbati!

Smanjena mogućnost kretanja na sreću ne umanjuje mogućnost razvijanja psihičkih vještina i sposobnosti koristeći tehnike iz domene psihološke pripreme sportaša. Raditi vježbe relaksacije, koncentracije, vizualizacije.

NOŠENJE S NEIZVJESNOŠĆU

Neizvjesnost, koja je sveprisutna oko nas, je jedna realna situacija koja se nikakvim situacijskim treningom ne može simulirati. Sad je trenutak vježbati kako se nositi s neizvjesnošću. To će nam pomoći u sportovima kojima se bavimo. Svaki sport je neizvjestan. Svako razmišljanje o posljedici, o ishodu, čini nas manje spremnima za iskušenja u sportu, kao i u trenutnoj životnoj situaciji.

ORGANIZACIJA DANA

Organizirati svaki dan. Stvoriti dnevnu rutinu i odrediti ciljeve. Navike iz 'normalnog' života precrtati u ovaj 'trenutni' način života: spavanje, jelo i piće, fizička aktivnost...

Ostati u kontaktu sa suigračima ili ostalim sportašima, trenerima, prijateljima... putem telefona ili društvenih mreža u cilju podrške, empatije i izmjene,iskustava.

POUZDANOST INFORMACIJA

Ograničiti vrijeme provedeno slušajući i gledajući vijesti. Neselektivnost informacija, koje primamo može povećati anksioznost. Informirati se samo putem službenih
glasila.

ODRŽAVATI DOBRE NAVIKE

Održavati dobre zdravstvene i prehrambene navike.

Ovi savjeti jako su dobri i za sportašice i sportaše amatere, ali i za sve segmente našeg društva, kojem su ovakvi savjeti dobrodošle smjernice u ova izazovna vremena.