RCK Industrija 4.0: Strukovne škole napokon će biti u koraku s vremenom
U sklopu velikog europskog projekta RCK Industrija 4.0 predstavnici obrazovanja, obrtništva i poduzetništva raspravljali su na Okruglom stolu u Srednjoj Školi Dugo Selo o benefitima koje će gospodarstvu na području Zagrebačke županije uskoro donijeti otvaranje triju centara izvrsnosti. U Samoboru Centar za senzoriku, automatiku i obnovljive izvore energije, u Velikoj Gorici Centar za CAD/CAM/CNC sustave i aditivne tehnologije te u Dugom Selu Centar izvrsnosti za robotiku.
Fokus 3. Okruglog stola projekta bio je na primjeni Industrije 4.0 u strukovnom obrazovanju u strojarstvu s naglaskom na automatizaciju i robotiku. Cilj rasprave bio je razmjena mišljenja i ideja o primjeni suvremenih tehnologija u obrazovnom procesu te identifikacija zaključaka i smjernica za daljnji rad uz naglasak na usklađivanje s potrebama tržišta rada.
Miroslav Antolčić, ravnatelj Srednje strukovne škole Velika Gorica koja je nositelj projekta, pozvao je poduzetnike na suradnju i povezivanje s obrazovnim institucijama.
„Danas imamo priliku predstaviti našim poduzetnicima u kojoj smo fazi s radom Regionalnog centra. On je pred samim završetkom. Također i pozvati naše poduzetnike na užu suradnju, povezivanje s poduzetnicima. Ovo je sada jedinstvena prilika jer su strukovne škole dobile mogućnost približiti se poduzetnicima. One imaju mogućnost dobiti bolju, moderniju opremu za svoje ustanove, na taj način pripremiti učenike da sutra, kad izađu iz škola, budu spremni za tržište rada odnosno da su njihove kompetencije i vještine na razini onog što traže poslodavci“, kazao je Antolčić.
Poduzetnici su pozdravili stvaranje centara koji će njihov potencijalni kadar napokon početi primjereno obrazovati. Valentino Zvonar iz tvrtke Monting ističe kako je to veliki iskorak za strukovno obrazovanje.
„S obzirom da tehnologija jako brzo napreduje važno je da osim nas poduzetnika i škole drže korak s razvojem. Centri izvrsnosti fantastičan su korak naprijed, programi učenja temeljenog na radu otvaraju mogućnost kreiranja djelatnika koji će znati donijeti efikasna rješenja za proizvodnju i njezino ubrzanje te financijsku isplativost – napomenuo je Zvonar.
Poduzetnici su konstatirali kako je dosadašnji obrazovni program previše naglaska stavljao na nebitne vještine pa učenici često nisu imali dovoljno potrebnog znanja i nisu bili upoznati s modernom tehnologijom.
„Nedostajalo je obrazovanja za specifična zanimanja koja su danas tražena na tržištu rada, što poduzetnicima otežava posao jer su prisiljeni dodatno educirati svoje zaposlenike. Stoga očekujemo i od novih regionalnih centara da premoste i taj jaz“, poručio je Davor Tolić iz Servisa Dado.
„Ističem kako je važno da se učenike motivira za struku, da se provodi popularizacija strukovnog obrazovanja na višoj razini te da se prilagodi nastavni plan i program kako bi se osiguralo da učenici stječu relevantna znanja i vještine potrebne za suvremene tehnologije i potrebe poslodavaca“, dodao je Ivan Pejanović iz tvrtke Končar – Aparati i postrojenja.
Antun Trojnar, predsjednik Obrtničke komore Zagreb, naglasio je važnost povezivanja obrazovanja i tržišta rada te istaknuo da su Regionalni centri kompetentnosti izvrstan primjer takvog djelovanja.
„Ovo je jako dobar primjer kako moramo djelovati u budućnosti. Kada djeca završe školovanje u kvalitetnim centrima, s ovakvim tehnologijama, to je budućnost, da steknu mogućnost da mogu početi samostalno raditi u obrtničkim i drugim radionicama i postati sami obrtnici. To samo može donijeti da imamo zdravo tržište rada i riješimo kronični nedostatak radne snage“, izjavio je Trojnar.
Regionalni centri kompetentnosti, planski smješteni na tri lokacije objedinjuju različite strukovne škole i do početka nove školske godine bit će opremljeni prema najvišim tehnološkim standardima, CNC strojevima, mjernom i solarnom opremom, tračnim pilama, brusilicama, pneumaticima, 3d printerima i laserima, na kojima će učenici kroz praktični rad stjecati sve potrebne vještine, a strukovne škole napokon biti u koraku s vremenom.