Novosti Sport Događanja

Kvaternik vodeći u Hrvatskoj u znanju o umjetnoj inteligenciji: Gorička škola rasadnik je budućih tehnoloških stručnjaka

10.06.2021. / Maja Peranić

Umjetna inteligencija je svuda oko nas, u našim mobitelima odnosno "pametnim telefonima", računalima i drugim dostignućima moderne tehnologije današnjice. No ona je i predznak budućnosti, mijenja naš svijet i način života stoga je na nama da je što bolje upoznamo i o njoj kritički razmišljamo kako bismo uvijek bili ukorak s vremenom. Sve o umjetnoj inteligenciji kroz poseban su program „AI School Challenge“ učili i velikogorički školarci iz OŠ Eugena Kvaternika, ostvarivši vrijedne certifikate te tako postali vodeća škola u Hrvatskoj kad su u pitanju znanja o umjetnoj inteligenciji. Među dvadesetak naših osnovnoškolaca, ponosnih vlasnika certifikata, kriju se zasigurno budući tehnološki stručnjaci.

Kako bi popularizirala temu umjetne inteligencije među učenicima Udruga CroAI je u suradnji s CARNET-om pokrenula AI School Challenge- natjecanje za učenike osnovnih i srednjih škola u Hrvatskoj. Projekt je krenuo prošle godine, a već je preko 230 učenika prijavilo svoje certifikate. Među školama koje su se posebno istaknule i zabilježile najveći broj učenika koji su završili tečaj „Elements of AI“ je i OŠ Eugena Kvaternika iz Velike Gorice koja je ujedno vodeća od svih osnovnih škola u Hrvatskoj te će, uz još deset škola u Hrvatskoj, biti proglašena AI školom.

"Kvaternik" primjer drugima

-Ponosni smo što idemo ukorak s modernim tehnologijama i što našim učenicima pružamo prilike kakve imaju i njihovi vršnjaci u nekim razvijenijim, bogatijim zemljama svijeta. Kurikulum informatike je otvoren i autonomija učitelja je na prilično visokoj razini, tako da nije problem integrirati umjetnu inteligenciju u neku od četiri pripadajuće domene-priča nam Dalia Kager, učiteljica informatike u OŠ Eugena Kvaternika pod čijim je vodstvom ovaj projekt zaživio u velikogoričkoj školi.



-Drago nam je da kao škola možemo biti uzor, a svaki stečeni certifikat zapravo znači priliku za svakog učenika koji ga je stekao. Mnogi od njih će krenuti baš u smjeru ove tehnologije, a neki drugi možda i ne. No, bitno je da kroz pohađanje ovog e-tečaja osvijeste važnost cjeloživotnog obrazovanja-istaknula je Kager.

Radi se, dakle o e-tečaju o osnovama umjetne inteligencije. Pokrenut je u Finskoj, a proširio se vrlo brzo na članice Europske Unije među svim generacijama, poslovnim i akademskim krugovima. Hrvatska je među 10 vodećih zemalja u implementaciji ovog projekta gdje je tečaj o umjetnoj inteligenciji prošlo više od 21 tisuću građana. Od kraja prošle godine u tečaj su se uključili i školarci.

-Umjetna inteligencija jednostavno mijenja cijelo društvo i način života. Ima predispozicije da nam pomogne u rješavanju nekih od najvećih problema današnjice poput okoliša ili zdravlja i zato je važno da naša djeca uče, rastu i razvijaju se uz ovu tehnologiju, da o njoj kritički promišljaju kako bi jednog dana postali konkurentniji na tržištu rada i doprinijeli boljitku cijelog društva-kaže nam učiteljica Kager.

Ukorak sa svjetskim trendovima

OŠ Eugena Kvaternika tako je uskladila svoju viziju sa svjetskim trendovima gdje je učenje o umjetnoj inteligenciji u školama sasvim normalna stvar. Dvadesetak mladih Velikogoričana kroz spomenuti je tečaj steklo osnovna znanja o umjetnoj inteligenciji – što je to, kako se definira, na koji se način rješavaju problemi uz njezinu pomoć, koja je njena primjena u stvarnom životu, a kroz poglavlja o strojnom učenju i neuronskim mrežama dobili su uvid u matematičku i algoritamsku pozadinu sustava umjetne inteligencije, odnosno kako sve to u pozadini zapravo funkcionira.

- Tu se susreću i s nešto matematike, poput omjera šansi i vjerojatnosti, Bayesovim pravilom, klasifikatorima najbližih susjeda i regresijom, što možda zvuči zastrašujuće, ali zato su tu dostupni webinari u kojima je sve zorno prikazano i objašnjeno, posebice za učenike mlađe dobi, kao i za učitelje koji ne predaju matematiku ili neko srodno područje, a žele se uključiti u tečaj. Posljednje se poglavlje ležerno bavi društvenim posljedicama umjetne inteligencije, a ima i mnogo zadataka koji uključuju neko istraživanje i vlastito promišljanje i zaključke- dodala je Kager.



Većina učenika rado se uključila u tečaj, kaže nam njihova mentorica. Riječ je o učenicima osmih razreda te jednoj učenici sedmog razreda. Tema im je zanimljiva, a budući da nikad prije nisu radili na e-tečaju bio je to jedan novi izazov za njih. Kad je riječ o umjetnoj inteligenciji, kaže učiteljica Kager, nije važno samo znati njezine prednosti već i nedostatke pa je tako važno da učenici o njoj stvore kritičko mišljenje, što su, tvrdi njihova mentorica, kroz tečaj i ostvarili.

Učenici: Umjetnom inteligencijom započinje novo doba čovjeka

- Volim programiranje i želim učiti o umjetnoj inteligenciji. Jednog dana se time želim baviti i smatram da je ovaj tečaj bio izvrstan početak. Tečaj je zabavan, poučan i kreativan, a vrijeme je letjelo dok sam ga rješavala-kaže Ana, učenica 7. razreda.



Većini im se svidjelo učiti putem e-tečaja.

- Nije mi teško učiti, ali je puno kompliciranije od običnog načina. Rad putem e-tečaja zahtijeva trud i logičko zaključivanje. Umjetna inteligencija je nešto novo i zanimljivo što će koristiti svim generacijama, utjecaj na budućnost bit će pozitivan, ali mislim da će ju ljudi možda previše koristiti-rekla je Margita, učenica 8. razreda.

S njom se složio i Lovro:

-Učenje putem e-tečaja mi nije teško. Mislim da AI može promijeniti našu civilizaciju i način života na dobar ili loš način ovisno o tome koja je bila namjera programera inteligencije. Vjerojatno će započeti novo doba čovjeka.

- Nije mi teško učiti na ovakav način. Mislim da će nam umjetna inteligencija pomoći u budućnosti, važna je zbog unaprjeđenja tehnologije te da nam olakša život-kazala je Nikolina, a Ružica se nadovezala kako će razvojem umjetne inteligencije biti otvorene i nove mogućnosti u budućnosti:

-Sviđa mi se učenje na taj način. Mislim da će razvojem umjetne inteligencije biti otvorene nove mogućnosti, novi poslovi, zanimanja, no također mislim da će ljudi to, ako ta tehnologija padne u krive ruke, probati zlouporabiti-rekla je.

Među njima se krije "velikogorički Mate Rimac"

Nakon što su uspješno odslušali e-tečaj i stekli certifikate, na satu informatike održana je i mala svečanost i podjela isprintanih potvrda. Ponosna mentorica Dalia tvrdi kako se upravo među tim učenicima kriju neki novi budući tehnološki stručnjaci, možda i neki velikogorički „Mate Rimac“.

-Ima učenica i učenika koji se jasno vide u tom svijetu. Mate Rimac je jedinstven, kao što je bio i Nikola Tesla, teško je takve ljude uspoređivati, ali sigurna sam da će se među ovim učenicima sigurno naći netko tko će iskočiti. Ima mnogo potencijala među djecom, samo im treba svima pružiti jednaku priliku. O njima ovisi hoće li ju, i kada, iskoristiti. Kao učitelj činim sve što mogu kako bi oni imali bolju budućnost. Posebno sam ponosna na učenike koji dolaze iz malih okolnih mjesta, poput Lukavca i Dubranca, a stekli su certifikate. Mislim da je to izuzetno važno jer obrazovanje i prilike za stjecanje znanja moraju biti dostupne svima – rekla je učiteljica Dalia.

Učiteljica Dalia: Znanje se množi dijeljenjem

„Znanje se samo dijeljenjem množi“ tvrdi naša sugovornica, a mi zaključujemo da je upravo to moto koji je kroz svoj rad s učenicima odlučila slijediti. U izvođenju nastave uvijek je inovativna, a njezini učenici, kaže znaju, da ne radi na principu „ex-katedra“. Nastava informatike stoga uvijek ide ukorak s vremenom i novim tehnologijama budućnosti. Učiteljica Kager kroz rad je učenike uključivala u STEAM projekte i aktivnosti – od robotike, micro:bita, Arduina, 3D printera pa do umjetne inteligencije. Provedene aktivnosti Kager je predstavila i na međunarodnoj CARNet-ovoj korisničkoj konferenciji 2020., a ove godine ujesen prikazat će primjere dobre prakse na 44. međunarodnom skupu za informacijsku, komunikacijsku i elektroničku tehnologiju MIPRO.

 Pokrenula je eTwinning projekt AI in our classrooms, s učenicima sudjeluje u Danima medijske pismenosti... Kvaternik je jedna od 62 škole koja sudjeluje i u projektu Škola budućnosti u kojemu dva tima njenih učenika radi chatbotove čiji je zadatak riješiti neke od globalnih UN-ovih ciljeva za održivi razvoj. Dalia Kager vodi i webinare o umjetnoj inteligenciji u organizaciji Školske knjige.

Školarci rade baze uzoraka za sprječavanje štete od potresa

I planovi za iduću školsku godinu su brojni. U „Kvaterniku“ se i dalje planira provoditi tečaj Elements of AI, pa i njegov nastavak koji je dostupan za sad na engleskom jeziku. Nastavlja se i eTwinning, a najavljuje jedan novi projekt koji će se realizirati u suradnji s tvrtkom A1, a tiče se održivog razvoja i umjetne inteligencije. Ipak, najviše iskače projekt kroz koji će učenici pomoći u tematici vezanoj za potrese.

-Povezat ćemo se i sa svjetskom znanstvenom zajednicom kroz projekt Građani znanstvenici kroz kojeg će učenici pomoći u stvaranju baze uzoraka na temelju kojih će umjetna inteligencija lakše prepoznati objekte koji bi u potresima mogli pretrpjeti veće štete i ugroziti ljudske živote. Nažalost, svjedoci smo strašnih potresa koji su nas pogodili posljednjih godinu dana, pa je to nešto čime ćemo doprinijeti zajednici- objasnila je Kager.

Dok znamo da među nama postoje ovakvi mladi, pametni ljudi, djeca željna novih znanja i obrazovanja uz učitelja, mentora koji ih u dobrom pravcu usmjerava, možemo biti barem malo sigurniji da nas i našu zajednicu ipak čeka svjetla budućnost.

Galerija slika

Kvaternik vodeći u Hrvatskoj u znanju o umjetnoj inteligenciji: Gorička škola rasadnik je budućih tehnoloških stručnjaka Kvaternik vodeći u Hrvatskoj u znanju o umjetnoj inteligenciji: Gorička škola rasadnik je budućih tehnoloških stručnjaka Kvaternik vodeći u Hrvatskoj u znanju o umjetnoj inteligenciji: Gorička škola rasadnik je budućih tehnoloških stručnjaka Kvaternik vodeći u Hrvatskoj u znanju o umjetnoj inteligenciji: Gorička škola rasadnik je budućih tehnoloških stručnjaka Kvaternik vodeći u Hrvatskoj u znanju o umjetnoj inteligenciji: Gorička škola rasadnik je budućih tehnoloških stručnjaka Kvaternik vodeći u Hrvatskoj u znanju o umjetnoj inteligenciji: Gorička škola rasadnik je budućih tehnoloških stručnjaka Kvaternik vodeći u Hrvatskoj u znanju o umjetnoj inteligenciji: Gorička škola rasadnik je budućih tehnoloških stručnjaka

Podijeli