Novosti Sport Događanja

Katarina Šeravić Lovrak prva u Hrvatskoj osmislila STEAM bojanku: "STEAM djecu uči da pogreška nije neuspjeh, već korak prema novom otkriću"

26.09.2025. / Mirjam Petretić Coha

Omiljena teta u vrtiću, Katarina Šeravić Lovrak, već 20 godina odgaja generacije mališana. Poznata je i po tome što je prva u Hrvatskoj okupila učitelje, odgojitelje i profesore iz šest država - Slovenije, Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Sjeverne Makedonije, Srbije i Hrvatske na 7. Regionalnoj nastavničkoj konferenciji održanoj u studenome prošle godine. Ova vrijedna Velikogoričanka nadograđuje svoje znanje kako bi na zanimljiv način potaknula djecu na istraživanje, pa je tako prva osmislila STEAM bojanku. Bila je to prilika za razgovor o STEAMU, bojanki, ali i STEAM edukacijama.

Svoje obrazovanje magistre ranog i predškolskog odgoja nadograđujete i dalje, certificirani ste STEAM edukator. Što to konkretno znači?

Moja profesionalna priča započela je s odabirom studija ranog i predškolskog odgoja. Željela sam razumjeti djetinjstvo iznutra – kako djeca misle, osjećaju, uče i rastu. Nakon što sam stekla zvanje magistre, nastavila sam se razvijati jer sam vjerovala da je našoj djeci potrebno više od klasičnih pristupa. Tu sam prepoznala snagu STEAM-a, interdisciplinarnog pristupa koji povezuje znanost, tehnologiju, inženjerstvo, umjetnost i matematiku.

Certifikat STEAM edukatora za mene nije bio samo dodatak na diplomu, nego novi način gledanja na odgoj i obrazovanje. Naučila sam kako apstraktne pojmove pretočiti u dječja iskustva – u igru, u eksperiment, u istraživanje koje djecu potiče da se pitaju i da traže odgovore. Kada, primjerice, s djecom stvaram jednostavne konstrukcije, istražujemo kako svjetlost putuje ili otkrivamo uzorke u prirodi, mi ne „radimo znanost“, nego otvaramo prostor u kojem djeca spontano razvijaju kreativnost, kritičkog razmišljanje, suradnju i vještine rješavanja problema.

Moja misija je jednostavna – želim dati djeci priliku od malih nogu da otkrivaju i stvaraju, da se osjećaju sposobnima postavljati pitanja i pronalaziti rješenja. A jednako tako, želim pokazati i kolegama odgojiteljima te roditeljima da suvremeni obrazovni trendovi nisu rezervirani samo za škole i laboratorije, nego da svoje mjesto imaju i u vrtiću. Djeca su prirodno znatiželjna i, kada im to omogućimo, ona postaju mali istraživači koji svijet otkrivaju s oduševljenjem.

Suautorica ste i pet priručnika o STEAMU za vrtić, a od nedavno i autorica prve steam bojanke u Hrvatskoj. Odakle ideja za ovakvom vrstom bojanke?

Ideja za STEAM bojanku rodila se iz svakodnevnog rada u vrtiću. Primijetila sam da djeca najviše uče kada imaju priliku povezati znatiželju i kreativnost – kada nešto istražuju, a zatim to izraze kroz crtež, boju ili vlastitu interpretaciju. Bojanka je djeci prirodan i blizak medij, ali sam željela da bude više od klasičnih crno-bijelih ilustracija za bojenje. Htjela sam stvoriti alat koji će poticati i razgovor, i istraživanje, i kreativnost, i logičko razmišljanje.

Kroz svoj rad na priručnicima o STEAM-u za vrtić uočila sam da često nedostaje jednostavnih, ali kvalitetnih materijala koje djeca mogu samostalno koristiti, a koji opet otvaraju prostor odraslima da s njima ulaze u male istraživačke avanture. Tako je nastala prva STEAM bojanka u Hrvatskoj – spoj igre i učenja. Svako slovo i pojam u njoj nije samo prilika za bojanje, nego i poticaj na pitanja: „Što je to?“, „Kako to radi?“, „Gdje to možemo vidjeti u stvarnom životu?“

Za mene ta bojanka ima dvostruku vrijednost – s jedne strane, ona je djeci zabavna i pristupačna, a s druge strane roditeljima i odgojiteljima pruža jednostavan alat za uvođenje STEAM-a u svakodnevicu. Željela sam da već i djeca predškolske dobi imaju priliku upoznati se s osnovnim pojmovima iz znanosti, tehnologije, inženjerstva, umjetnosti i matematike, ali na njima razumljiv i privlačan način. Vjerujem da upravo ovakvi materijali potiču radoznalost, maštu i istraživački duh, a to su temelji cjeloživotnog učenja.

Kome je bojanka namijenjena i što Vam je bio cilj pri osmišljavanju bojanke?

Bojanka je prvenstveno namijenjena djeci u vrtićkoj dobi i ranim razredima osnovne škole, dakle onima koji uče kroz igru, istraživanje i kreativno izražavanje. Namijenjena je i roditeljima te odgojiteljima, jer im pruža jednostavan alat da s djecom uđu u svijet STEAM-a – kroz pitanja, razgovor i zajedničke aktivnosti.

Moj cilj pri osmišljavanju bojanke bio je stvoriti most između dječje znatiželje i pojmova iz znanosti, tehnologije, inženjerstva, umjetnosti i matematike. Željela sam ponuditi djeci materijal koji je njima blizak i privlačan, a odraslima dovoljno inspirativan da potakne zajedničko istraživanje. Svako slovo, svaka ilustracija u bojanci zamišljena je kao polazište za razgovor i istraživanje – bojanka nije samo za bojanje, nego i za postavljanje pitanja, eksperimentiranje i promatranje svijeta oko sebe.

U konačnici, cilj mi je bio pokazati da učenje može biti zabavno, pristupačno i prirodno, da djeca već od najranije dobi mogu razvijati radoznalost, kreativnost i kritičko mišljenje. Ako ova bojanka potakne barem jedno dijete da se zapita „Zašto?“ ili „Kako?“, smatrat ću da je postigla svoju svrhu.

Što STEAM razvija kod djece? Od inovativnosti, samostalnosti, logičkog razmišljanja... Zašto bi bilo dobro djecu uključiti u STEAM u vrtiću,ali i izvan vrtića?

STEAM pristup kod djece razvija niz vještina koje su temelj za život u 21. stoljeću – inovativnost, kreativnost, logičko i kritičko razmišljanje, ali i upornost, suradnju i samostalnost u pronalaženju rješenja. Djeca kroz STEAM uče postavljati pitanja, istraživati, eksperimentirati i donositi zaključke, a sve to kroz igru koja im je prirodna i bliska.

Važno je djecu uključiti u STEAM već u vrtiću jer upravo u toj dobi najintenzivnije uče kroz iskustvo i vlastitu aktivnost. Kada im damo priliku da istražuju svijet oko sebe, oni razvijaju ne samo znanje, nego i povjerenje u vlastite sposobnosti. STEAM djecu uči da pogreška nije neuspjeh, već korak prema novom otkriću.

I izvan vrtića, kroz obiteljske aktivnosti, djeca mogu nastaviti razvijati te vještine – bilo da zajedno promatraju prirodu, grade od kockica, kuhaju ili istražuju kako radi neki uređaj. Tako se znatiželja njeguje svakodnevno, a djeca uče da je svijet oko njih pun pitanja na koja oni sami mogu tražiti odgovore.“

Gdje zainteresirani mogu kupiti bojanku i po kojoj cijeni?

Cijena bojanke je 7 eura, a može se naručiti na mail stemkoedukacije@gmail.com

Provodite i STEAM edukacije, kome su one namijenjene?

STEAM edukacije koje provodim namijenjene su prvenstveno odgojiteljima i učiteljima razredne nastave, ali i svima koji rade s djecom i žele obogatiti svoj rad suvremenim pristupima. Edukacije su također vrijedne za roditelje koji žele naučiti kako kroz jednostavne aktivnosti kod kuće mogu poticati dječju znatiželju i istraživački duh.

Cilj mi je polaznicima približiti STEAM na praktičan način – kroz konkretne primjere, materijale i ideje koje mogu odmah primijeniti u svom radu. Važno mi je pokazati da STEAM nije rezerviran samo za specijalizirane laboratorije, već da se može živjeti u svakodnevici vrtića, škole ili obitelji. Na edukacijama zajedno otkrivamo kako znanost, tehnologija, inženjerstvo, umjetnost i matematika mogu postati dio dječje igre i istraživanja, bez kompliciranih priprema ili skupih resursa.

Katarina Šeravić Lovrak prvi intervju za VGdanas dala je u svibnju 2024. godine, otada je uložila puno vremena i truda te nadograđivala svoje znanje kako bi djeci pružila najbolje od sebe. Uvjereni smo da će i dalje ići u tome smjeru jer njen je posao njen životni poziv.

Podijeli