Novosti Sport Događanja

MOST o javnom prijevozu: Studija ne nudi održiva rješenja, treba razmisliti o vlastitoj tvrtki i mikro prijevozu

15.12.2021. / Maja Peranić

MOST Velike Gorice održao je jutros konferenciju za medije kojoj je tema bila javni lokalni prijevoz na području Velike Gorice i prema Zagrebu. U ime MOST-a govorio je gradski vijećnik dr. Ivan Bekavac koji je istaknuo kako Studija javnog lokalnog prijevoza koja je provedena nije ponudila zadovoljavajuća rješenja za javni prijevoz Velikogoričanima koji zaslužuju bolje uvjete.

Podaci o dnevnim migracijama unutar Velike Gorice i između Grada Zagreba su velike, javni prijevoz je neučinkovit i građani ga ne koriste. On je i preskup jer je subvencija porasla 500 posto zadnje dvije godine što iz MOST-a smatraju potpuno neučinkovitim, lošim i neodrživim rješenjem, kaže Bekavac.

Podsjeća kako je Gradsko vijeće prije više od godinu dana donijelo odluku o izradi Studije analize lokalnog prijevoza koja je tek nedavno gradskim vijećnicima, na zahtjev oporbenih stranaka, i prezentirana kao i status ugovora sa ZET-om te plan javnog prijevoza u narednom razdoblju. Na spomenutu Studiju, koju su izradili stručnjaci s Prometnog fakulteta u Zagrebu, iz MOST-a imaju niz prigovora te tvrde kako ona nije donijela potrebna rješenja neučinkovitosti i preskupom javnom prijevozu.

-Došli smo do zaključka kako su predmetnom studijom uvedene tri nove lokalne autobusne linije te neznatno izmijenjen dosadašnji vozni red postojećih linija, provedeno brojanjem putnika te analiza iskoristivosti solo autobusa kategorije M3. Cijena troškova prijevoza izračunata na temelju podataka o mogućnosti korištenja autobusa kategorije solo autobusa M3, a istom studijom brojanjem putnika, dokazano je kako je svega polovina tih autobusa na svakodnevnim polascima popunjena-kazao je Bekavac.

-Nije relevantna samo ta veličina autobusa u izračunima troškova kolnog kilometra prijevoza, a vrijednost u konačnici nije korigirana prema mjerenjima-dodao je.

Znajući kako je zadnjim popisom stanovništva 2011. godine, a najnoviji podaci iz ove godine nisu javno poznati, gotovo 24 000 naših sugrađana svakodnevno putovali izvan naselja stanovanja, jasno je kako ovom studijom Fakulteta prometnih znanosti problem loše organizacije i učinkovitosti javnog putničkog autobusnog prijevoza nije i neće biti riješen, poručuju iz MOST-a. 

Treba razmotriti osnivanje vlastite tvrtke

Studija je pokazala potrebu integriranja autobusnog i željezničkog prijevoza s čime se iz MOST-a slažu, ali naglašavaju kako za to nije bila potrebna studija te se ne slažu sa zaključkom stručnjaka da ta potreba isključuje osnivanje vlastite tvrtke.

Obrazloženje neisplativosti osnivanja vlastite javne gradske tvrtke za prijevoz putnika u potrebi integracije autobusnog i željezničkog nalaze potpuno promašenim te sumnjaju u pristranost u izradi temelja za raspisivanje natječaja za izbor koncesionara koji će pripremiti gradska nadležna tijela.

-Zaključak da je potreba integriranja autobusnog i željezničkog prijevoza jedan od razloga raspisivanja natječaja za dodjelu koncesije za obavljanje usluge lokalnog putničkog prijevoza najbolje rješenje, ovakav nelogičan zaključak je sumnjiv i upućuje na sumnju u možebitne nezakonitosti namještanja natječaja što se u Velikoj Gorici ne bi dogodilo prvi put. Nejasno je kako autori studije misle da je integracija željezničkog i autobusnog prijevoza konflikt za osnivanje vlastite tvrtke-rekao je Bekavac.

U obzir uzeti model mikro prijevoza

Ne želeći duljiti s prepoznavanjem rupa i propusta u studiji, kojih ima još, Most Velika Gorica nudi prijedloge rješenja koji su neprepoznatljivi u predmetnoj studiji,  a uspješno primjenjivi ili već primijenjeni kao što je mikro prijevoz, model izrade platforme i aplikacije dijeljenje prijevoza, međunarodno poznatog car sharinga u kombinaciji s taksi prijevozom koji se iz dana u dan pokazuje posvuda odličnim rješenjem, kaže Bekavac.

-I takav se model treba uzeti u obzir prilikom raspisivana natječaja, o čemu u studiji nije bilo ni riječi-dodao je.

Također drže kako treba razmotriti i mogućnost osnivanja vlastite tvrtke.

-Treba ozbiljno razmatrati mogućnost osnivanja vlastite javne gradske tvrtke za autobusni prijevoz putnika po uzoru na brojne druge gradove u Hrvatskoj i inozemstvu uz korištenje potencijala EU fondova,  kao i operativnog leasinga koji se također pokazao financijski prihvatljivijim rješenjem od nabavke autobusa i drugih troškova-istaknuo je Bekavac kazavši kako je logično ići u osnivanje vlastite tvrtke jer troškovi osnivanja te tvrtke su realno jednaki troškovima održavanja jednogodišnjeg ugovora sa ZET-om, a ti bi se troškovi u narednim godinama i amortizirali.

-Tamo gdje trebaju prijevoz autobusom bio bi autobus, gdje bi trebao kombi bio bi kombi, gdje treba automobil bio bi automobil. Gradska tvrtka bi to ponudila i prilagodila potrebama građana i ne bi bili u poziciji ucijenjenih vazala kao što smo to svih ovih godina gdje zapravo pružanje usluge javnog putničkog prijevoza koja je u potpunosti u domeni pružatelja usluge, a grad tu ima mali ili nikakav utjecaj-rekao je Bekavac.

Velika Gorica kao najjužnija točka zagrebačke obilaznice

Naglašava kako ozbiljnom analizom treba razmotriti mogućnosti korištenja željezničke veze u znatno većoj mjeri nego što je to danas.

-Velika Gorica je potpuno izuzeta iz opcije korištenja brze željeznice. Predlažemo da se svakako u razvojnoj studiji prometa našeg grada znatno razmotri opcija brze željeznice koja bi povezivala Veliku Goricu sa zapadom i istokom grada. Promisliti i osmisliti zagrebačku južnu obilaznicu kojoj bi Gorica bila najjužnija točka-rekao je Bekavac.

-Svi sugrađani moraju biti zadovoljni prometnim rješenjima, a jamstvo nastavka ugovora sa ZET-om na relaciji Zagreb-Velika Gorica nije dovoljno posebice za onu drugu polovinu građana koji ne putuju iz središta Velike Gorice prema Zagrebu za 4 kune nego strepe i boje se kako će za šest mjeseci, a nakon provedenog natječaja i po kojoj cijeni će putovati prema Zagrebu i Velikoj Gorici-dodao je.

Iz MOST-a će stoga tražiti da se kod raspisivanja natječaja za novog koncesionara uzmu u obzir opcije mikroprijevoza, osnivanje vlastite javne gradske tvrtke te da se o tome napravi analiza te da se donese odluka i pristupi izradi dugoročne razvojne strategije u Velikoj Gorici s planom željezničkog povezivanja sa Zagrebom.

Pripremili su i laičke nacrte smatrajući kako se treba početi govoriti o temi Velike Gorice kao točke južne zagrebačke zaobilaznice s novim željezničkim mostom koja bi našem gradu i zračnoj luci otvorila nove mogućnosti prometne povezanosti.

 

Podijeli