°C 16

Airport city: Razvojni projekt koji će oživjeti prostor oko Zračne luke

26.02.2019.

Juraj Odrčić

Zračna luka Zagreb nasljednica je tvrtke koja je upravljala zračnom lukom na Plesu posljednjih pet desetljeća, a danas ima zadaću nadzora provedbe koncesijskog ugovora. No, uz ovaj državni zadatak, tvrtka sa svega šest zaposlenih kreirala je i razvojni projekt poslovne aktivacije područja oko Zračne luke. U razgovoru s direktorom društva, dipl.ing. Rankom Ilićem, doznali smo da ubrzo možemo očekivati hotel svjetskog glasa, a nakon toga i "business district" s poslovnim sadržajima po uzoru na Prag, Beč i druge aerodromske centre

Airport city termin je koji koristimo za ukupne sadržaje koji se nalaze unutar ograde zračne luke, a to, uz djelatnosti potrebne za odvijanje zračnog prometa, danas podrazumijeva i cijelu lepezu poslovnih sadržaja, od hotela i ureda do trgovačkih centara i drugoga, zbog čega zone oko zračne luke više nisu samo skladišni centri, nego vrlo živi prostori. Upravo pod ovim nazivom i tvrtka ZLZ, u kojoj Grad Velika Gorica i Zagrebačka županija imaju po 5% udjela, razvija projekt koji ima potencijal zapošljavanja do 2000 radnika na kontaktnom području sa Zračnom lukom Franjo Tuđman.

Hotel iz svjetskog lanca

Sve veći broj letova te povećanje putničkog prometa, uz naglasak na razvoj interkontinentalnog prometa, stvorio je pretpostavku da Zračna luka treba dobiti dodatne sadržaje po uzoru na slične zračne luke u Europi. Direktor društva Ranko Ilić ističe nam kako je trenutno vrlo aktualan projekt "Airport city" koji dolazi kao druga razvojna faza nakon gradnje novog putničkog terminala.

- To je logični dodatak Zračnoj luci koji se pojavljuje na aerodromima sličnog poslovnog modela poput Praga ili Beča. On podrazumijeva aerodromski hotel s poslovnom zonom. Bit će raspisan natječaj, uvjetovat ćemo da to bude hotel s 4 zvjezdice i s obzirom na ono što tržište traži, mislimo da će biti veliki interes. Hotel će imati 250 ležajeva i bit će definiran kao hotel iz svjetskih lanaca, što će Veliku Goricu dodatno staviti na mapu svijeta- kaže Ilić s procjenom investicije na razini od 250 milijuna eura.

Ovakav smještaj danas je vrlo tražen, što jasno pokazuju i podaci o strmoglavom rastu broja noćenja u goričkim hotelima. Kako sama Zračna luka u svojoj prvoj fazi ubrzano korača prema brojci od 5 milijuna putnika godišnje, tako će dio tih putnika tražiti i kvalitetan smještaj.

- Dodatnu potražnju vidimo i u prijevoznicima koji lete za Zagreb i koji zbog toga traže smještaj za posade te se one smještaju u najbližoj zoni zračne luke. Time se produžuje odmor posade i interes im je da je hotel blizu- dodaje Ilić.

Konture ovoga hotela već postoje te će se uklapati u stil samoga prostora oko putničkog terminala. Naime, arhitektonsko rješenje dolazi s potpisom akademika Neidhardta i Kincla koji su stvarali i novi putnički terminal. U cijelome projektu tvrtka vrlo dobro surađuje i s koncesionarom, što pokazuje i spoj budućeg hotela i terminala.

- Hotel će imati toplu vezu s putničkim terminalom, slični hoteli su u Hong Kongu, Frankfurtu, bit će to rješenje s podzemnim ili natkrivenim tunelom- pojašnjava Ilić.

- Uzor je najbolje tražiti u aerodromu u Beču, no nije ga moguće kopirati jer ga trebamo prilagoditi našoj situaciji. No, Zagreb već ima 3,5 milijuna putnika godišnje. Znamo da potražnja postoji, trend je da u svijetu iz iste porodice hotela imamo jedan hotel više kategorije i jedan hotel niže kategorije. Projektom smo budućem hotelijeru omogućili da se tako i dalje razvija- dodaje.

Uz Zračnu luku koja je sama generator potrebe za ovakvim hotelom, trebalo je planove pomiriti i s prvim susjedom, a to su Hrvatsko ratno zrakoplovstvo te vojarna "Pukovnik Mirko Živković" sa svojim vojnim sadržajem.

- Možda nas je to malo usporilo, ali sada krećemo i očekujemo da bi gradnja mogla početi već početkom sljedeće godine i hotel bi se otvorio za ljetni red letenja 2021. godine, što bi bio najbolji scenarij- zaključuje priču oko hotela Ilić.

Poslovna zona naslonjena na Zračnu luku

Na hotelski sadržaj nastavit će se i poslovni sadržaji, a prije svega su to uredski prostori, robni terminali i sadržaji na kojima putnici između letova mogu skratiti vrijeme.

Signali koje dobivamo s tržišta pokazuju potrebu za takvim sadržajem. Naime, postoje tvrtke kojima je strategija da su nazočni na zračnoj luci. Naš je plan uz uredske prostore razvijati i prateći sadržaj, to su, recimo, prodajni centar, benzinska postaja, uobičajeni sadržaji potrebni za zračnu luku - kaže Ilić te dodaje kako zbog sve većeg broja zaposlenih postoji i potreba za dječjim vrtićem.

Poslovni smjer koncesionara da razvija putnički promet na čekanje je stavio raniji koncept razvoja Cargo cityja, no kako i Hrvatska postaje ulazna vrata za tržište Europske unije, tako je moguća aktivacija i toga projekta.

- Cargo city je trebao biti na sjeverozapadnom dijelu uzletno-sletne staze, ono što je u inicijalnom planu je integracija zračnog prometa i željeznice, možda u budućnosti i riječnog robnog puta kroz Savu, ali takav projekt je na čekanju. Činjenica je da raste količina robnog prometa, a to je efekt ulaska u Europsku uniju- pojasnio nam je Ilić.

Zračne luke sa svojim okruženjem postaju "metropolisi", mali gradovi sa svim sadržajima potrebnim ne samo poslovnom sektoru, već i okolnom stanovništvu. Razvoj Zračne luke već je pokazao niz poslovnih prilika, prvenstveno u povećanju smještajnih kapaciteta u Velikoj Gorici, te omogućio da naš grad bude ulazna vrata hrvatskoj metropoli. Svoje mjesto pod suncem tu traži i turopoljska metropola.

- Nama je Velika Gorica dobar domaćin i zaslužuje jedan business district te će to i dobiti jer ga po svom potencijalu i zaslužuje- zaključio je naš razgovor predsjednik uprave ZL Zagreb Ranko Ilić.